PHS Rijswijk - Delft Zuid

Rijswijk

Verbreding van het spoor van twee naar vier sporen en vernieuwen van spoorbrug

Het aantal reizigers dat jaarlijks de trein pakt neemt en dit zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Een goed teken, want de trein is nog altijd een van de meest duurzame vormen van reizen. Tegelijkertijd vraat dit iets van de routes tussen de grote steden en verbindingen binnen de steden. Vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam werkt Strukton de komende jaren in opdracht van ProRail aan de benodigde faciliteiten om de reizigers nog sneller en veiliger van A naar B te kunnen brengen.

Het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid wordt verdubbeld van twee naar vier sporen. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarhoogte van 1.80 meter zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In Rijswijk wordt een onderdoorgang aangelegd ter vervanging van overweg ’t Haantje. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming.

Station Delft Zuid wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energie neutrale station van Nederland. Het station krijgt een dak van zonnepanelen. Naast dat het station verbouwd wordt krijgt het ook een nieuwe naam: Station Delft Campus. Strukton is verantwoordelijk voor de aanleg en bouw van alle onderdelen binnen het contract PHS Rijswijk Delft РDelft Zuid. De specialisten van GBN Groep zijn binnen het projectteam verantwoordelijk voor het coördineren van de in-en uitgaande grondstromen, zandleveranties alsook de reiniging en leveringen van spoorballast.

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Martin Jorritsma via 06 51 95 00 43.