In de 16 daagse buitendienststelling bij station Zwolle wordt door GBN spoorballast aan- en afgevoerd.  Gezien de sporen recent nog vernieuwd zijn, bleek hergebruik van de vrijkomende oude ballast tot de mogelijkheden. GBN levert hiervoor voor het project de BRL-plannen, de melding en kwaliteitscontrole van de hergebruiksballast. Ook wordt door GBN op het emplacement i.s.m. Olthof Groep de herbruikbare ballast, middels een mobiele zeefinstallatie, gescheiden van de (op het project) niet herbruikbare ballast. De ‘niet herbruikbare ballast’ wordt getransporteerd naar GBN Sappemeer waar het volledig circulair wordt opgewerkt tot herbruikbare producten voor van betonmortel en andere civiele toepassingen.

Daarnaast levert GBN gecertificeerde gewassen ballast fractie 31,5/50mm aan het project, welke in Roosendaal geproduceerd wordt. Deze wordt i.s.m. voestalpine Railpro per SALT wagon getransporteerd naar Zwolle. Door de toepassing van gewassen ballast i.c.m. het lossen per SALT wagon is er minder stofvorming tijdens de verwerking van de nieuwe ballast. Daarnaast heeft de door GBN circulair vervaardigde ballast een lagere impact op de uitstoot van C02 tijdens de productie. 

Naast de levering per trein wordt er ook ballast in en uit depot aan- en afgevoerd per as en schip. Vanuit de depots laadt Molhoek-CCT de ballast op en transporteert en  verwerkt deze binnen het werkgebied op de juiste locatie. 

Een project waar GBN met de specialisatie in hergebruik van spoorballast het verschil kan maken. Samen maken we het spoor volledig #circulair!